1 Anonym:

skriven

haha..den var bra...var hittar du allt?=)

2 Petra:

skriven

Haha, tack. Dagens skratt!

3 Anonym:

skriven

Men varför heter det moment 22 och inte moment 13 t.ex?



Älskar dig!



//Din behjärtansvärda man

4 Ulla:

skriven

käre behjärtansvärde man.. =)

Moment 22 har blivit ett allmänt vedertaget uttryck som kan ha följande betydelser:



I dagligt tal har uttrycket Moment 22 blivit till att vara ett cirkelresonemang. Det kommer från boken där uttrycket får sin mest utförliga förklaring. Scenen i fråga handlar om att det enda sättet att bli frikallad från militärtjänst är att vara galen. För att slippa militärtjänstgöringen måste man ansöka om detta. Ansökan antas emellertid bero på att man är livrädd och eftersom detta är en sund reaktion är man följaktligen inte galen. Det hela blir ett cirkelresonemang, som innebär att det är omöjligt att bli frikallad.

I dagligt tal används uttrycket oftast om olika former av dödlägen i bland annat byråkrati, till exempel: "För att få ett jobb måste du ha en bostad, men för att få en bostad måste du ha ett jobb", eller "för att hitta mina glasögon behöver jag mina glasögon".

Uttrycket kan även beskriva en paradox, till exempel "Bara för att du är paranoid betyder det inte att ingen jagar dig".



fritt stulet från wikipedia för jag hittade inga bättre ord själv... =)



sorry Carina att jag använder din blogg för mina utlägg...hahaha...

5 Ulla:

skriven

Ja boken heter moment 22...därav uttrycket...



så nu ska jag va tyst!!! ;-)

Kommentera här: