Rökförbud


Till våren får förskollärare, vaktmästare och parkarbetare som jobbar i Stockholms kommun  och som röker, ställa in sig på att sluta. Den 1 maj nästa år införs rökförbud på arbetstid för Stockholms stads cirka 45.000 anställda. Det skriver Dagens Nyheter idag. Förslaget om ett rökförbud tas i höst och har stöd av hela den borgerliga majoriteten. Inte ens en liten rökpaus kommer att tillåtas. Under lunchen är det däremot tillåtet eftersom det räknas som obetald arbetstid. Tuffa bud i Mellerud med andra ord!

Enligt borgarrådet Eva Samuelsson så har t ex föräldrar som har barn i förskolan klagat på att det luktar rök om personalens kläder. Man hoppas också att sjukfrånvaron ska minska och att det ska sporra de som röker att sluta. Enligt Statens folkhälsoinstitut ligger kostnaden för en arbetsgivare på mellan 27.000 och 36.000 kronor på grund av högre sjukfrånvaro och rökpauser men Eva Samuelsson hävdar att det inte är fråga om ekonomi utan om personalens hälsa. De som röker kommer dessutom att erbjudas rökavvänjningsprogram.

Stockholms stad är en av landets största arbetsgivare. 33 andra kommuner har redan, i varierande utsträckning, infört rökfri arbetstid, enligt en rapport från sveriges kommuner och landsting. Abdo Goriya, som är ledamot av fullmäktige, ordförande i socialnämnden och rökare av ett paket cigarretter om dagen, tycker att förbudet är integritetskränkande.
 
Ja, vad tycker ni gott folk? Är det rätt att införa rökförbud på arbetsplatser? Det är ju som ickerökare lätt att säga att det är ett bra förslag men jag kan samtidigt förstå frustrationen alla rökare måste känna. Jag har ju själv rökt, så jag vet ju att detta inte är helt lätt.

Idag har jag varit på massage och bokade genast in en ny tid om en månad. Gud så skönt det är! Skulle lätt kunna ta en massage varje vecka.

Avslutar med ett par bilder från Stadsparken igår för nu ska jag hänga tvätt och sen se "So you think you can dance".



1 Vicky:

skriven

Jag håller förvisso på att sluta röka och anser rökning vara en av de dummaste saker man kan börja med.. MEN jag anser inte att någon annan som tex regeringen, ska ha rätt att besluta sådana saker över andra det är fel. Ska dom inte ta och förbjuda tuggummi också då när dom ändå håller på, inte bra för tänderna och kan störa andra med smaskande och bubblor.. Kanske ingen bra jämförelse men ändå, kontentan är ju : ingen har rätt att besluta något sådant för det är upp till var och en. Sedan är jag iofs glad att dom förbjöd rökning inomhus, men ute tycker jag att det står alla fritt.

2 Vicky:

skriven

Jo just det.. Jag var ju till läkaren och det var som jag trodde: fibromylagi. Förklarar allt.. Men trots att jag anade det kom det som en chock. Hu ja..

Kommentera här: