Vi har varit på Spa!


Nu är vi just hemkomna efter en jättetrevlig helg i Ystad. Göran hade bokat in oss en natt på Ystad Salsjöbad som visade sig vara en väldigt trevlig bekantskap.
Vi gick upp tidigt i går morse för att ta tåget till vår destination. Vi har även i år (tredje året i rad nu) köpt varsit skånekort. Årets pris är 485 kr och man åker sen 50 valfria resor i hela Skåne och det gäller på alla tåg och på all busstrafik. Det är verkligen billigt och man får ligga i för att göra slut på resorna. När man väl har det vill man ju utnyttja det så mycket som möjligt och det gör att man kommer ut på lite grejer som man inte hade gjort annars.



Jag förväntansfull på tåget.


Jag köpte Amelia, men gissa vem som läste den....hahaha..

Väl framme i Ystad och efter att ha strosat runt lite blev vi hungriga. Efter lite letande hittade vi café Bäckahästen, ett mysigt ställe mitt i stan.


Göran på en av Ystads mysiga gator.

Och här lite bilder från Café Bäckahästen. (Alla små bilder ses större om man klickar på dem).


Sen var det dags att bege sig till hotellet för incheckning. Det var en bit att promenera men det är inget någon av oss har ont av. Väl framme installerade vi oss på vårt rum plus att vi fick varsin badrock med tillhörande tofflor vilket var obligatorisk klädsel för att få besöka spa-avdelningen.

Göran provligger sängen...

...och jag testar badrocken.

Måste säga att det var ett väldigt fint ställe vi hamnade på. Hotellet var smakfullt inrett så det var svårt att inte trivas där. Och tempot var väldig behagligt, för de som kommer dit är ju där för att bara koppla av och vara. Det blev en liten prövning för Göran som lätt blir rastlös, men som jag ser det, så är det då man behöver det som mest.
Lite bilder, en från vår balkong och resten från olika ställen inne på hotellet. Häftigt med himmelsängarna man kunde ligga i och bara slappa och käka lite frukt och nötter som det bjöds på. Vattnet i inomhusbassängen kroppstempererat och det fanns även jacuzzi, vanlig bastu samt ångbastu.


Även på utsidan av hotellet var det väldigt fint. Det är verkligen mumma för själen att vistas på sådana ställen. Visst kostar det en del men det är värt varenda krona eftersom man får så mycket tillbaka.


Bara närheten till havet och naturen gör ju att man får massor med ny kraft och energi. Mot eftermiddagen tog vi en tur längst havet. Ganska skönt när man slappat mest hela dagen. Strandpromenaden kändes oändlig och där var så vackert att man nästan blev tårögd. Håll till godo!








Efter att ha slappat en stund blev det mer gåing, den här gången in till stan för att äta en bit. Det gick visserligen att käka på hotellet men det var lite väl dyrt tyckte vi. Vi valde istället Store Thor, där vi även gjorde ett besök förra sommaren. En jättetrevlig restaurang mitt i centrala stan. Det var väder för att sitta ute och det har man ju inte precis blivit bortskämd med hittills den här sommaren. När vi kom tillbaka till hotellet var klockan inte mer än sju men då var vi helt slut så vi slappade resten av kvällen. Otroligt skönt! Dagen kändes verkligen jättelång eftersom vi hann med så mycket men ändå utan att stressa.

I morse vaknade vi till en fantastik morgon. Strålande sol ute och havet låg nästan blankt. Ute på en av pirarna gjorde några stycken yoga och hälsade på solen. Lugnt fridfullt och stilla. En underbar frukost fick vi också som vi avslutade med kaffet ute på den fina uteserveringen.





Efter frukosten packade vi ihop för att checka ut från rummet som skulle lämnas senast klockan elva. Man hade sen tillgång till SPA-anläggningen fram till klockan tre, så jag låg som ett stök i en av solstolarna vid poolen en stund. Väldigt avkopplande måste jag säga. Göran var för rastlös för att slappa mera så han begav sig in till stan en stund. När han kom tillbaka hade jag gjort mig klar för avgång så vi gick raka spåret till stationen för att ta tåget hem till Helsingborg. Men vi har redan bestämt oss för att göra ett nytt besök till Ystad Saltsjöbad. Så snart som möjligt!

Känner mig verkligen fylld av ny energi och laddad för en ny arbetsvecka. Det här ska jag leva på länge! Vi har verkligen haft tid för varandra också efter att ha mest sprungit om varandra här hemma de sista veckorna.

Oj, det blev många bilder idag och ändå har jag lika många till. Är så nöjd med vår midsommarhelg. Kanske kan man göra detta till en tradition på midsommar, att åka på Spa när de flesta andra festar järnet? Tål att tänkas på.

Tjingeling!
1 Lillasyster:

skriven

Nice!!

2 Ullagulla:

skriven

men så himlans härligt det där såg ut....vad kan det ha kostat???

3 Bettan:

skriven

Va mysigt ni verkar ha haft det :) Jag bodde ju där när jag var i Ystad o jobbade, så himla fint!! Lite tusen och en natt-känsla tyckte jag. Ha det gott :)) Kraaaam

4 Anders:

skriven

Ahh...så trevligt det ser ut!! En skön känsla att åka på och en bra idé av Göran! Att bara åka dit för att aktivt njuta - gillas skarpt!



:-)

Kommentera här: