Acceptans

 

Acceptans är för mig att se verkligheten som den är. Att kunna se igenom människors skal och förstå deras handlanden men även att våga konfronteras med sina egna svagheter och sin sårbarhet och ändå tycka om sig själv.

För den skull är det inte nödvändigtvis samma sak som att jag tycker att allt jag ser är bra, rätt, riktigt, rättvist eller vackert. Acceptans är att kunna se verkligheten utan att låta sig påverkas av de känslor som väcks inom en. Allt har en orsak oavsett om vi gillar det eller inte och det är mycket vi inte kan påverka. Men vi väljer hur vi reagerar och agerar på denna verklighet. Jag reagerar ofta väldigt starkt känslomässigt på saker som är svåra att påverka. Det är jobbigt och det är någonting jag måste lära mig att hantera.

 

Ett enkelt exempel ; Är vädret kasst precis den dagen jag har planerat en fin utflykt blir jag sur, ledsen och besviken när jag skulle kunna välja att bara acceptera det eftersom jag ändå inte kan påverka det. Jag och många med mig skulle må så mycket bättre om vi lyckades med det detta. Det kräver mycket arbete och att man hela tiden är medveten om sitt sätt att reagera i varje situation.

 

 

"Jag såg hur häggen blommade

Det kom en doft från den.

Jag sade till min älskade; Kom ut och se och känn!

Hon stod vid makaronerna

Och sydde på en klut

Och när hon lyfte blicken,

hade häggen blommat ut..."


Alf Henriksson

1 Vicky:

skriven

Lite komiskt är det allt att du tar upp detta ämne precis nu, när smärtgruppen jag är med i precis gått från medveten närvaro till just acceptans..



Säkert jätte nyttigt att lära sig. Jag blir dock så slut av träningen i medveten närvaro att jag sedan nästan somnar. Och i tisdags när vi skulle se filmen om acceptans då var det precis vad jag gjorde. Toksomnade! Pinsamt...

Kommentera här: