En sväng till Göteborg

Varje gång jag kommer till Göteborg så känns det så märkligt. Kan liksom inte fatta att jag bodde där i nästan nio år. En avlägsen känsla. Som om det aldrig har hänt. Ändå känner jag ju stan utan och innan. Även om den förändrats mycket sedan 80-talet så är det mycket som är sig precis likt också. Och så är ju min dotter född där. Bara det liksom! Hon var bara sex år när vi flyttade därifrån så hon minns inte jättemycket från den tiden.
 
De sista åren bodde vi på Vegagatan, en paralellgata till Linnégatan. Där har det ju verkligen hänt grejer! På Linnégatan alltså. Av alla restauranger som finns där nu, fanns bara ett fåtal då. Linné har verkligen blommat upp!
 
Närheten till Slottsskogen var ju guld värt eftersom min dotter var liten när jag bodde där. Det blev en del häng i lekparken, picknickar och lek i gröngräset, ponnyridning och så vidare. Guld värt!
 
Vid den här dammen mitt i Slottskogen gick det flamingos förr i tiden.
Såg inte till några sådana nu.
 
Den här dammen finns precis vid Linnéplatsen.
Man får nästan lite Central Park-känsla. Jag sa "lite". Hihi...
 
Sedan har vi ju Haga som också  avancerat jättemycket sedan 80-talet. En av mina favoritstadsdelar numera faktiskt. Där finns lite udda butiker och restauranger samt caféer. Gillar man vegtarisk mat så är det verklgen värt ett besök.
 
Uteservering i Haga. Ser så där hemtrevligt ut.
 
Vi valde att käka vår lunch här på Caféva.
 
Och där fick vi sätta tänderna i den godaste lasagne jag ätit
som dessutom var helt vegetarisk.
 
Kul inslag utanför butik. Även det i Haga.
 
Runt Järntorget och framförallt Andra Långgatan har det blivit populärt att hänga. Även där kan man hitta lite udda butiker, pubar och restauranger. Väldigt avslappnad stämning och man kommer och går som man är. Ganska skönt i mitt tycke.
 
En av pubarnas uteservering på Andra Långgatan.
Nu snackar vi gloställe!
 
Jag klämde en räckmacka på en av restaurangerna där. Smarrig!
 
Det var flera år sedan jag var på Liseberg av den enkla anledningen att jag inte längre uppskattar att åka karusell. Jag blir så jäkla åksjuk och illamåendet kan sitta i flera timmar. Det är helt enkelt inte värt det. Men en konsert kan ju vara en anledning att gå dit. Den här gången var anledningen Melissa Horn. Så otroligt bra hon var! Underbara texter som går rätt i hjärtat och berör. Stod där med en stor klump i halsen flera gånger. Och inga solglasögon hade jag att gömma mig bakom heller.
 
I väntan på Melissa. Pariserhjulet i motljus.
 
And than she came!
 
Riktigt bra musiker hade hon med sig.
Den här killen var en fena på både keyboard...

...och gitarr.
 
Melissa var inte så dum på gitarren hon heller.
 
Vi hade även planerat ett besök i Göteborgs södra skärgård men det var absolut inte väder för det. Det får helt enkelt bli vid ett senare tillfälle. Man har alltid anledning att återvända till Göteborg.
 
Nu blir det blogguppehåll några dagar. Igen! Åker nämligen till Stockhom hela veckan som kommer för att hänga med dottern med familj. Ska bli så kul att se hur mycket Sixten utvecklats och höra hans härliga skratt live.
 
Sista veckan på semestern blir det också. Är så glad och tacksam över den semester i år som varit så bra på alla sätt. Tack för  det!
 
Ha nu en fin vecka. Det ska jag ha!

Kommentera här: