Checklista - Saker jag inte ska göra mot mig själv 4-6

 
 * Sluta hänga fast vid det förflutna.
"Du kan inte starta nästa kapitel i ditt liv om du inte avslutar det sista. Lägg det förflutna bakom dig. Det är möjligt och det är nödvändigt. Vi har alla gjort misstag i det förflutna men du är inte dina fel. Som kom visare och bilda istället din framtid."
 
Mycket av mitt förflutna har jag avslutat men vissa saker tog mig åratal. Av den anledningen att jag inte visste hur man gjorde helt enkelt. Det handlar mycket om att förlåta. Och då menar jag inte att det någon utsatt mig för varit okej, utan mer för min egen skull. Att släppa gamla oförätter helt enkelt. Sen har jag gjort saker jag inte är så stolt över och där handlar det om att förlåta sig själv. Det har jag gjort. Jag gjorde mitt bästa med de förutsättningar jag hade då.
 
*Sluta vara rädd för att göra misstag.
 Att göra NÅGOT är tusen gånger bättre att inte göra någonting. Bakom varje framgång ligger det ofta fullt av misstag. Varje felsteg du tar leder dig mot framgång.
 
Här hänger det väldigt mycket på vad det handlar om. I vissa lägen är jag mer rädd att göra fel än i andra. Står det mycket på spel är jag automatiskt mer ängslig att göra något jag ångrar. Men jag försöker att lyssna på magkänslan och tro på mig själv. Jag brukar ställa mig själv frågan; "Vad är det värsta som kan hända om jag gör detta?". Funkar väldigt bra för mig!
 
*Sluta tro att du inte är redo.
Ingen känner någonsin att man är 100 procent redo för en utmaning. Det största möjligheterna finns oftast utanför din trygghetszon. Därför kommer du aldrig att känna dig bekväm i början.
 
Här har jag en del att jobba med. Det finns en del saker jag inte tror jag skulle klara på egen hand och där jag känner mig sårbar. Men å andra sidan kan jag ibland vara väldigt kaxig. Helt beroende på vad det handlar om. Men visst finns det saker jag inte gör av rädsla att inte klara av det. Ett exempel är att åka helt ensam på en resa.
 
Bild: Gotland augusti 2014

Kommentera här: