Checklista - Saker jag inte ska göra mot mig själv 7-9

 
*Sluta tyck synd om dig själv.
"Livet utmaningar kommer av en anledning, för att ändra den väg du är på till en bättre riktning. Reflektera över de saker som har hänt och som du har kämpat dig igenom. Mest de saker som tagit dig till ett bättre liv. Låt andra se att du är starkare idag än du var igår."
 
Där är jag säker. De utmaningar jag gått igenom har verkligen gjort mig till en bättre människa och en starkare person. Jag inser hur mycket det är som det inte är värt att tjafsa om så jag väljer mina strider mycket bättre nu. Min blogg har verkligen hjälpt mig att se min egen personliga utvecklingen. När jag läser tillbaka kan jag se hur jag tänkte då kontra idag.
 
*Sluta hysa agg.
"Lev inte livet med agg i hjärtat. Förlåt dem som måste förlåtas och förlåt dig själv. Att förlåta är inte samma sak som att säga att det som hänt är i sin ordning. Du blir tio kilo lättare. Håll huvudet högt och låt dig inte tryckas ner."
 
Jag är väldigt förlåtande. Vissa oförätter glömmer jag inte men har förlåtit ändå. Jag har blivit misshandlad såväl fysiskt som psykiskt men har valt att förlåta. Jag har blivit bedragen, även det har jag förlåtit. Folk har ljugit massor för mig men blivit förlåtna av mig. Förlåter gör jag i första hand för min egen skull, för att inte bli bitter och älta gammalt skit. Väldigt skön känsla när man kommer dit.
 
*Var inte blind för den glädje som finns i de små ögonblicken
"Njut av de små sakerna för en dag kommer du att se tillbaka och upptäck att det faktiskt var de som betydde något. Den största och bästa delen av ditt liv kommer att vara det små namnlösa stunder du spenderar med någon du älskar."

Det här är så sant! Det finns stunder av lycka som etsat sig fast och som jag aldrig glömmer. Jag kan förnimma känslan när jag vill. Det kan handla om ord som sagts, känslan av stark samhörighet, blickar, något vackert man sett eller hört och som sitter kvar i kroppsminnet.

Bild: Gatubild, Quito Ecuador

Kommentera här: