Fasen vad gammal jag ska bli ;-)

 
Enligt en professor vid St George's University Hospitals NHS Foundation Trust i London räcker det med 25 minuters rask promenad om dagen för att öka livslängden med upp till sju år. Han säger också att det motverkar depression, förbättrar vår kognitiva förmåga samt att det kan förhindra att demens utvecklas.
 
 En grupp testpersoner som inte motionerade, men annars levde hälsosamt, fick ansluta sig till ett träningsprogram. Resultatet visade att aerobics och högintensiv intervallträning (HIT) hade mest inverkan på ålderstecken. Dessa träningsformer ökade effektivast aktiviteten i telomererna, som sitter på kromosomernas ändar och hjälper till att reparera vårt DNA.
 
20 minuters promenad per dag. Check! Jag går minst en timme om dagen. I rask takt! Går vart jag än ska. Tar bara bussen om jag hamnar i tidsnöd.
 
Aerobics och intervallträning. Check! Kör både aerobics och intervallträning i form av cirkelfys och tabata varje vecka.
 
Att jogga eller gå raska promenader, påverkar alltså hälsan och det är ganska lätt att få in den värdefulla motionen i vardagen.
 
Bild: Från morgonens cirkelfys där jag kör knäböj med kettlebell.
1 The eyes of truth:

skriven

Och jag är en extrem soffpotatis istället, så jag får utbrista det motsatta: Fasen vad UNG jag ska bli... ;)

(Det gäller ibland att vila sig i form, säger vissa elitidrottare - så jag kör stenhårt på det konceptet...)

Kommentera här: