Att jämföra sig med andra

 
Långt upp i vuxen ålder hade jag fruktansvärt dåligt självförtroende. Trodde på fullt allvar att jag inte var kapabel till särskilt mycket. Ja, det var så illa att jag gick omkring och kände mig som en värsta bluff, eftersom jag var ganska bra på att dölja det. Att jag var bra på det vet jag, för när jag i förtroende berättade för någon om hur osäker jag var, blev de personerna uppriktigt förvånade. De flesta har alltid uppfattat mig som väldigt orädd och säker på mig själv.
 
Jag minns hur jag alltid satte mig i relation till andra människor. Alltid jämförde jag mig med dem som jag på något sätt uppfattade som bättre än jag, och alltid förlorade jag i jämförelsen. Detta gjorde mig bitter, avundsjuk och fördömande. Efter många års hårt arbete med mig själv blev jag allt säkrare på mig själv, kom till insikten att jag duger bra som jag är. Jag insåg också att jag faktiskt är älskansvärd utan att kunna en massa saker. Numera blir jag uppriktigt glad över andra människors framgångar eftersom jag  är trygg i att det inte per automatik gör mig till någon som är sämre. Man är bara bra på olika saker, vilket är helt okej och som det ska vara.
 
I det ögonblick jag jämför mig har jag inte alla fakta. Jag vet inte hur länge, hur mycket eller på vilket sätt personen har uppnått det jag tror mig se. Jag vet inte heller vilka kvalifikationer, omständigheter eller faktorer som har spelat in. Alla bär vi på sorger, bedrövelser och bagage som ibland tynger oss. Jag har också lärt mig att i första hand vara en så god människa som möjligt och att saker, prylar och status inte betyder ett skit när det väl gäller. Det är bara är en vacker bild och en tjusig fasad.
 
Sedan jag valde min egen väg har jag slutat att jämföra mig med andra eftersom jag är fullt upptagen med att trampa min egen stig.
1 The eyes of truth:

skriven

Det är nog oundvikligt att jämföra sig med andra i olika avseenden och utsträckning. Hur mkt vikt man sedan lägger på skillnaderna tror jag är den avgörande faktorn huruvida man är nöjd som man är eller inte. Med mina begränsningar förlorar jag i princip mot alla jag jämför mig med, och skulle jag bry mig mkt om den saken skulle jag gå under. Så jag försöker vara nöjd med det liv jag har.

2 Lindis:

skriven

Tack för att du delar med dig!!!
Kram

Svar: Tack själv! Kram!
Bumsanrina

Kommentera här: