Kvinnor lämnar oftare

 
Visste ni att 70 procent av alla relationsavslut sker på kvinnans initiativ enligt statistiken. Generellt så är män nöjda om det praktiska fungerar och om det finns sex i relationen.

Kvinnor längtar oftast mer efter den äkta kontakten. Känslan av samhöriget, en attraktion som ligger djupare än det sexuella. Det finns såklart män som också vill de här sakerna men min känsla är att de är mer sällsynta.

Orsakerna till att kvinnan lämnar är, och det jag kommit fram till under många samtal med kvinnor, ganska entydiga. Oftast handlar det om en avsaknad av samhörighet och att kvinnan inte känner sig sedd längre, utan istället blir tagen för given. För många kvinnor är det viktigt att känna sig förstådd, respekterad och älskad. En emotionell trygghet helt enkelt. När den enda fysiska beröringen som finns kvar i förhållandet är den som sker i sovrummet, är det många kvinnor som inte känner sig betydelsefulla på ett djupare plan. Påföljden blir då att kvinnan tappar lusten att vara intim med sin partner. Ingen bekräftelse, ingen sex.

Män som har svårt att prata om problem och bara lägger locket på står heller inte högt i kurs. Oftast har kvinnor ett större behov av att kommunicera på alla plan för att känna att relationen är meningsfull.

Kvinnor lämnar däremot inte lättvindigt, utan har innan de tar steget, länge försökt uttrycka sina behov utan att få någon respons. Likaväl kan mannen bli uppriktigt förvånad när kvinnan till slut lämnar.

Bild: Galapagos januari 2015

1 Josefine Svärd:

skriven

Riktigt intressant fakta! Och underbar bild!

Svar: Åh, tack snälla!
Carina Taxén

2 Ulla:

skriven

ja så är det nog....det har man väl upplevt mer en än gång att man inte fått kontakt på riktigt..

Svar: Eller hur!
Carina Taxén

3 Lindis:

skriven

Det där känner jag igen, kram

4 The eyes of truth:

skriven

OJ, vad jag skulle kunna klippa sönder denna illusion. Men det blir du ju inte lyckligare av, så bättre att du håller kvar vid de förklaringarna. Kan väl säga åtminstone att kvinnor/tjejer oftare pratar känslor, men sedan kommer vi till det här med att projicera sina tillkortakommanden på partnern och sedan ha en grupp kvinnliga "ja-sägare" omkring sig. Skulle jag vara en fluga på väggen under en tjejmiddag, skulle jag bli så less på alla lögner, tillskruvningar och medhållningar, att jag skulle flyga ut genom första bästa fönsterglipa efter att jag räknat till 10 st "eller hur!"...

Svar: Jag försöker att inte vara ja-sägare utan kan nog vara ganska brutalt ärlig mot de kvinnor jag talar med. Och jag vill verkligen att mina vänner ska vara ärliga mot mig om jag rådfrågar och inte bara jamsa med för att de tror att jag vill ha sympati.
Carina Taxén

5 The eyes of truth:

skriven

Fast det är mkt det att stereotypa könsroller vidmakthåller den stora skillnaden, och det är mestadels från kvinnosidan trots att de klagar mest högljutt om stereotypa könsroller, där man kollektivet försöker leva upp till att de är mer öppna med att tala känslor och känsloanalyserar ibland in absurdum. En hemlis från "andra sidan" - berätta det inte för ngn ;) - är att män/killar snackar mer känslor än många på "er sida" tror.

Däremot tror inte jag heller att du tillhör kategorin jag generaliserat negativt. Och det du skriver om känslor här på bloggen, det är ju filosoferande - något helt annat som jag absolut inte vänder mig emot, tvärtom!

Jag skickar ett kul klipp, som så klart är mkt tillskruvat, men trots det en liten hint om manligt känsloprat.

https://www.youtube.com/watch?v=jIxwB72y1Zg

Kommentera här: