Klåda efter massage

 
Var på massage efter jobbet idag hos goa Susanne. Så skönt! Hon är superduktig och idag höll jag mig vaken hela timmen. Är mästare på att somna på bänken annars. Lite snopet ju när man vaknar och det är över liksom. Det är bara det att nu har jag klåda över hela kroppen vilket är väldigt påfrestande.
 
Var tvungen att googla, och mycket riktigt kan man reagera så efter en massage. Det kan ha med blodflödet att göra, som ökar till det yttre lagret på huden när den masseras. Det går över igen när blodet rör sig bort från huden. Sitter här och tokkliar mig nu. Hoppas verkligen det går över snart! Men det kan givetvis också vara någon ingrediens i massagoljan som jag inte tål.
 
Det gär verkligen gott för spända muskler, men det bästa är nog ändå beröringen. Det är ju bevisat, att en person som får en kram, en varm strykande hand eller en massage blir både gladare och piggare. Beröringen påverkar också vårt beteende och våra känslor. När oxytocin frisätts ökar bland annat vår tillit, rädslan minskar och vårt sociala beteende stimuleras. Vikten av beröring betyder nog mer än vi kanske hittills har insett.
1 Lindis:

skriven

Hej, jag gick till kiroprator massör och fick nålar i min 4 gånger efter alla mina låsningar, haDE JÄTTEONT. MEN SK bpka tid när jag kommer hem till terapeutmassage igen. hon var grymt bra både för massage och det mentala, kostar ju men det hjälpte verkligen... Hade gott, kram

Svar: Skönt att du fick så bra hjälp Lindis! Kram!
Carina Taxén

Kommentera här: