Skulle jag våga?

 
Har tänkt lite på det där med civilkurage. Tänk att man kan bli misshandlad mitt på öppen gata utan att någon ingriper. Det är ju helt sjukt! Det kan ju vara jag själv som är offret nästa gång.
 
Jag har försökt rannsaka mig själv var gränsen går och när jag själv skulle ingripa eller inte. Skulle jag exempelvis bli varse att jag har grannar som misshandlar sitt barn skulle jag inte tveka en sekund att agera.
 
Värre är det om man ser någon som blir brutalt slagen på gatan. Det krävs massor av mod att gå emellan då. Jag vet ärligt talat inte hur jag skulle göra. Var det mycket folk i omlopp skulle jag nog försöka få med mig flera att försöka få stopp på det, för tillsammans skulle vi då bli starka. Skulle det däremot vara på en öde gata riskerar jag ju att själv bli misshandlad och då är det frågan om jag skulle våga. Svåra saker det här!

För det är ju lite det civilkurage handlar om, att ha mod att ingripa även om det innebär en personlig risk.

Hur mycket civilkurage tror du att du har om det väl gäller?
1 Hannah Margreta:

skriven

Jag hoppas verkligen jag har mycket!

Svar: Jag med!
Carina Taxén

2 The eyes of truth:

skriven

Mitt svar blir att det går nästan aldrig att förutspå innan man varit i en sådan situation.

En del kan vara övertygade om att de skulle agera, men när det väl gäller visar det sig att det bara var snack -trots att det kan ha varit ärligt tänkt.

Sedan kan vi ha den lilla skraja typen som ärligt erkänner att hen skulle skynda sig därifrån, men i skarpt läge reagerar de instinktivt, orädd och bestämt. Funderarar därefter "var kom den där inre styrkan ifrån?".

Jag tror helt enkelt att man inte kan "skramla på en tunna" och höra om den är tom eller har innehåll i detta fall. Jag vet inte hur mkt jag själv har i tunnan i skarpt läge. Jag är säker på att jag skulle göra NÅGOT, men hur handgripligt detta något skulle vara är inget jag erfarit.

Svar: Jag är helt inne på ditt spår. Jag har verkligen ingen aning hur jag fungerar i en nödsituation. Det gäller även om jag skulle komma först till en olycksplats. Skulle jag agera eller bli helt handlingsförlamad?
Carina Taxén

Kommentera här: