Julen är inte fröjdefull för alla

 
Generellt sätt har jag oerhört svårt för när andra talar om för mig hur jag ska leva mitt liv. Och nu handlar det om min inställning till julen. Jag tycker att den är jobbig och påfrestande rent känslomässigt. Det är inte samma sak som att jag inte kan anpassa mig för att göra andra glada men det är inom rimliga gränser. I slutändan är det alltid jag som bestämmer över min tillvaro. 
 
Numera har jag självkänsla nog för att kunna stå upp för mig och mina val istället för att låta min omgivning diktera villkoren. Bara för att man inte gör som majoriteten gör så är det inte nödvändigtvis fel. Annorlunda är inte lika med fel! Jag har mina skäl till att inte gilla julen och det borde räcka som förklaring. 
 
Jag vet en massa människor som anpassar sig och verkligen lider sig igenom hela julen och även en massa andra saker. Och det är ju inte bara på själva julafton som det är en massa måsten. Folk stressar sig nästan fördärvade och håller på i flera veckor i förväg med alla förberedelser. Även de som menar att de gillar julen hör man gnälla över allt som måste hinnas med och hur jobbigt det är. Jag har väldigt svårt att förstå det eftersom man ju har ett val hur mycket energi man ska lägga på det. 
 
Jag vet även många som genuint älskar julen och verkligen går "all in" utan att tycka att det är det minsta jobbigt, men det är inte dem jag talar om. 
 
Alla har rätt att göra exakt vad de vill med sina liv och respekteras för det. Oavsett om det är jul eller inte. Och ni som verkligen inte vill inrätta er men ändå gör det. Stå på er! 

Kommentera här: