Alla eller ingen har rätt

 

Det fina med att få ha en egen åsikt är just det, att den är ens egen. Problemet är när vi börjar döma varandra om och när vi inte tycker lika i olika frågor. Att någon inte tycker som jag betyder ju inte att den personen är dum, korkad eller mindre vetande. Det är bara så att vi inte har samma sätt att se på saken, vilket i min värld är helt okej.

Jag brukar säga så här; Folk får både göra och tycka precis vad de vill så länge de inte skadar eller förtrycker någon.

 Människor har sina värderingar, åsikter och sätt att handskas med olika situationer av en anledning. Och en klok vän Anna, som ledde den kurs i mindfulness jag gick för några år sedan, sa det så bra; "Om du hade varit den personen med det bagaget han eller hon har, så hade du handlat och tyckt på exakt samma sätt". Och precis så tror jag att det är.

 Därmed inte sagt att man inte kan förändras, för det kan man. Det förutsätter dock att du blir medveten om hur du själv fungerar och varför. Det förutsätter också att viljan till förändring finns där. Några genvägar finns inte, att förändras kan vara svårt och göra ont och man får ständigt "återfall" Men det är så värt det!

 /Change in progress

Kommentera här: