Motstridiga känslor

Jag vet inte vad det är med mig och vintern, men den påverkar mig negativt, och jag verkar inte vara ensam om att få dessa speciella känslor. Varje höst är det som att jag utvärderar mitt liv på olika vis och vill göra en massa förändringar. Jag märker det även på mina vänner. En del vill flytta, andra vill byta jobb eller bara resa iväg till ett varmare land. Den här tiden på året frambringar helt enkelt väldigt mycket känslor i mig. Vissa känslor är bra, andra dåliga och de får mig att pendla i måendet.

Jag mår ju inte dåligt på det sättet att jag tappar livslusten på något vis, utan det är mer än gnagande oro. Jag kan känna att det finns så mycket jag vill göra, men att jag inte gör tillräckligt av det jag vill, och det ger mig ångest. Energinivån är låg och jag orkar inte företa mig så mycket. Vill mest vara hemma för mig själv. Ni hör ju själva hur emotsägelsefullt det låter..haha...

Försöker att boosta mig med D-vitamin, eftersom mycket av det D-vitamin vi får i oss, skapas i våra egna kroppar när solljus träffar huden, och det är ju brist på det nu. Även om solen tittar fram så exponerar man inte huden så här års.

Jaja, bara en dryg vecka tills det vänder och blir ljusare nu, så det är bara till att härda ut, lyssna på kroppens behov och ta hand om sig så gott det går.

 Ge mig de tre S:en. Sommar, Sol & Sixten!
1 The eyes of truth:

skriven

Hur mkt D-vitamin tar du? Ca 2.000-4.000 IE är lagom så här års. Det är viktigt att tänka på att D-vitamin (alltid D3) samverkar med olika andra näringsämnen. Dessa är i huvudsak magnesium, kalcium och vitamin K2 (fosfor kan nämnas också, men inget man behöver fundera kring).

Man bör åtminstone komplettera med extra magnesium ifall kroppen ska kunna tillgodogöra sig högre doser D3 på ett bra sätt (man kan faktiskt må dåligt av D-vitamin ifall man har klar brist på magnesium). Förutom alla andra fördelar med D-vitamin, så hjälper det kroppen att ta upp kalcium, men för att det ska hamna på rätt ställe (benstommen/tänder och inte i blodkärlsväggarna) så kan det vara bra att ta K2. Och för att få en stark benstomme hjälper en viss mängd fosfor, men jag är osäker på hur mkt som är lagom. Sedan interagerar hela denna soppa med det endokrina systemet på ett positivt sätt, dvs ger bättre hormonbalans.

I första hand är det alltså viktigt att få i sig extra magnesium ifall man äter höga doser D. K2 är lite överkurs, men det gör nytta för det kalcium man får i sig via maten (man kan ta tillskott, men äter man bra får man i sig tillräckligt med kalcium på ett ofta bättre sätt). En del tar 10.000IE D3/dag utan problem, men jag tror det är säkrast att hålla sig till max 5.000.

Att enbart äta mkt kalcium och ha väldigt lite av de övriga nämnda, kan faktiskt göra benstommen sprödare/skörare.

Svar: Jag tar en tablett D3 om dagen, 2500 IE, men bara under den mörka perioden. Låter som jag borde satsa på Magnesium då?
Bumsanrina

2 The eyes of truth:

skriven

Ett par hundra mg om dagen åtminstone, skulle kunna ge bättre effekt av D-vitaminen. 200 är knappt hälften av rek. intag, men sedan beror det ju på vad övrig kost ger i magnesium. Det är nog ingen fara att ta 500 mg, men jag törs inte rekommendera nivåer jag inte har ngn erfarenhet av. Gärna kalciumrika grönsaker sedan. Finns ju en hel del kalcium i mjölk, men upptaget är inte det bästa och utan att vara ngn mjölkmotståndare så tror jag nog att man bör dricka det med lite måtta - själv dricker jag ca 3-5 dl om dagen.

Jag vet inte om det är inbillning, men om jag tar magnesium till kvällsmaten så tycker jag att jag sover bättre.

Svar: Magnesium får det bli! Tack för tipset =) Kram!
Bumsanrina

Kommentera här: