Lapat ljus

Äntligen en dag med lite solsken här hos oss i Skåne. Det har varit lite väl grått och trist nu ett tag.  Och även om det är svårt att få i sig d-vitamin av solen den här tiden på året, så piggnar man i alla fall till lite. Lite mer sugen blir man ju på att vara ute också. Det blev en lång skön promenad här på Hallandsåsen runt Håle. 
 
En påbyltad Björn.
 
 Skulle lika gärna kunna vara en vårbild, inte sant!
 
 En hel del löv kvar ännu.
 
 Solen står inte särskilt högt sä här års.
 
 Vackert belägen gård.
 
 Fick lite feeling och kramade ett träd 😉
 
Bra med pannlampa mitt på ljusa dagen 🤣
 
Faktiskt riktigt halt på småvägarna.
 
 Älskar detta!
 
 Vi passerade Hålegranen dit barnen vallfärdar för att önska sina julklappar.
 
 Snart hemma igen. På andra sidan krönet bor vi.
 
När vi kom hem blev det varm soppa och knäckebrödsmacka. Mums! Sen hittade vi inte Myssli 😱Vi fick lite lätt panik båda två här innan vi fann honom i en av garderoberna i grovköket. Jag hängde in jackor där när vi kom hem och såg honom inte smita in. Jösses! 
 
Lycklig matte pustar ut. 
Myssli gillar att åka på min axel 😘

Hemmaträning är underskattat

Man behöver inget gym, ingen träningslokal eller ledare för att få till ett bra träningspass. Jag och Björn tränar ofta själva här hemma, ibland ute och när vädret är lite trist kör vi ett pass inne. Det kan se ut på lite olika sätt. Är vi ute så hittar vi ett ställe där det finns en hyfsat jobbig backe och kanske några bänkar som man kan använda sig av. Ett gummiband får alltid plats i fickan och som man kan göra mycket övningar med. 
 
I backen kör vi ruscher som vi varvar med tabataövningar. Riktigt skoj och effektiv träning samt att det är en perfekt träningsform att köra ihop då det krävs lite pepping från varandra. 
 
Är vi inne och tränar blir det oftast bara tabataövningar som innehåller både kondition och styrka. 
 
Gårdagens tabatapass (blev 8 tabator) gjorde vi nere i vår källare. Visst, vi har gott om plats men det krävs mindre utrymme än man tror.
 
Björn är taggad 😅
 
In action😛
 
Häromdagen när jag körde rusch i backe =)
 
Så hörrni, handen på hjärtat, det finns inga ursäkter att strunta i träningen. Med vilja, envishet och prioritering kommer man långt. Och en promenad eller powerwalk är fullt tillräckligt om man inte vill ta i för mycket. 
 
Tabata = en form av högintensiv intervallträning, HIIT, där du på kort tid kan uppnå väldigt stora träningsresultat. Träningsformen är smart upplagd då du blandar högintensiva övningar så som exempelvis knäböj, armhävningar och olika konditionsövningar, med korta vilor under en förutbestämd tid. 
 
Ex. Kör 20 sekunder träning, 10 sekunder vila och upprepa övningen 8 ggr alternativt dela upp den på 2 varianter. 
 
Let´s go!