Chans till pånyttfödelse

 
 
 
Att födas på nytt och bygga upp sitt liv igen när något omvälvande hänt är ett enormt ansvar. Inte minst inför sig själv. Att med facit i handen undvika tidigare misstag och samtidigt lära av det nya. Att ta ett kliv tillbaka. Få självinsikt. Behålla ett sanningsenligt perspektiv.
 
Att njuta av det lilla. Som små ögonblick av lycka som finns där runt mig bara jag är öppen för dem. Det kan handla om en vänlig blick, en fikastund med en kär vän eller doften av skogen när jag går min promenad. 
 
Jag övar hela tiden. Tränar mig på att följa min kropps rutiner, mitt hjärtas röst och samtidigt lämna utrymme för spontana infall. Jag övar mig. Samtidigt som omgivningen tålmodigt sätts på prov. 
 
Mitt liv? Ja, nu står jag bredvid vägen och ser mig om efter dess förgreningar. Jag står stilla. Faktiskt! Trampar inte längre på. Ett slags vilande steg. Ett avvaktande. Fast innerst inne är jag medveten om att min process redan tagit fart. 
 
Åt vilket håll ligger framtiden?

Kommentera här: