Hur stabil är du som partner?

Eftersom jag är väldigt intresserad av relationer, följer jag en del bloggar som handlar om just det. Min favorit är relationscoachen, krishanteraren och föreläsaren Michael Larsen. I ett av sina senaste inlägg har han lagt ut en lista på hur man kan se att man har en känslomässigt mogen person vid sin sida. Och jag är beredd att hålla med honom på alla punkter. Här kommer hans lista som känns väldigt seriös. Är det rimliga krav att ha på sin partner? Jag kan nog tycka att den är ganska klockren. Här har man även ju möjlighet att reflektera över sig själv och hur man kan uppfattas som partner.

  • Jämnhet i känslorna (inte detsamma som grå avsaknad av passion). En avslappnad tydlighet som skänker trygghet. Du ska inte behöva gå runt med kronisk oro i bröstet: ”vad händer härnäst?”
  • Uttrycksfrihet som gör att du inte tvingas tänka efter om det passar partnern eller inte. Du respekteras för den du är i varje givet ögonblick.
  • Kicktörstande/bekräftelsesökande finns överhuvud taget inte med i bilden, utan styrka under det egna skalet. En vilande jagattityd som är väldigt behaglig att vara nära.
  • Transparens där hon/han inte har någonting att dölja för dig. Tillit ryms i hjärtat.
  • Ord och handling är synkade (ett av de tydligaste tecknen på personlig mognad).
  • Komplimanger och generositet som sprider sköna känslor.
  • Självkännedom där det råder frihet från försvar och projiceringar.
  • Självempati: han eller hon tar hand om sin fysiska, mentala och emotionella hälsa, utan ständiga bortförklaringar.
1 Lindis:

skriven

ja, så stabilt har man ju det inte =(

2 Anette TG:

skriven

Undrar hur J uppfattar mig som partner. Länge sen jag frågade honom, haha.

Svar: Kanske dags för en check! ;-)
Carina Taxén

Kommentera här: