Till vilken nytta?

 
Tänk om man hade haft den vissheten och klokheten man har idag för sisådär fyrtio år sedan? Tänker ofta på det. Förmodligen hade ju hela ens liv sett helt annorlunda ut. Man hade gjort helt andra val. Vissa saker hade man aldrig gjort och andra hade man gjort mycket tidigare. Man hade inte slösat så mycket tid på dåliga relationer och sagt NEJ till så mycket mer. Och JA med för den delen! Och tänk så mycket man har brytt sig om vad andra människor ska tycka och tro och låtit sig styras av det.
 
Man kan undra ibland varför det ska ta sådan tid att komma till insikter man hade haft tusen gånger mer nytta av tidigare i livet. Då hade man ju haft nytta av det mycket längre. Visserligen blir vi aldrig fullärda, men rent krasst är det ju så, att när vi har lärt oss så mycket det bara går, då ska vi dö. 
 
Vad är då meningen med alltihopa? Att lära andra som kommer efter en? Men hur mycket lyssnade man på de äldre när man själv var ung? Man tyckte ju att man hade all tid i världen och att det de sa inte var så viktigt då. Lika lite som vi kunde ta in vad de vuxna försökte säga lyssnar det yngre på oss idag. 
 
Visst finns det undantag. Jag blir glad ända in i själen när jag ser unga människor ha insikter som jag själv ganska nyligen upptäckt. Det är som att de vore gamla själar i en ung kropp. Jag tror på det. 
 
I mitt nästa liv.....
1 Hanna Karlsson:

skriven

Jag tänker ofta på det hur mycket klokare jag är nu jämfört med när jag var 25. Tänk då så mycket klokskap jag kommer ha samlat på mig om säg trettio år. Man lär något nytt varje dag.

Tack för ett tänkvärt inlägg.

Svar: Ja det gäller att föra över så mycket som möjligt av vår klokskap till nästa generation ;-) Tack för kommentaren!
Carina Taxén

Kommentera här: